Tentang Saya

My photo
SK Kampung Raja, Cameron Highlands.Telah berkhidmat selama 8 thn. Tapak bermula di SK (LKTP) Jenderak Utara, Kuala Krau, Temerloh selama 2 tahun kemudian ke SK Terisu, Cameron Highlands selama 5 tahun dan SK Kampung Raja bermula tahun 2011. Mendapat pengetahuan pedagogi perguruan di Maktab Perguruan Islam, Bangi. Kini meneruskan pendidikan di Universiti Pendidikan Sultan Idris(UPSI).

Hebatnya Kita

10 December 2011

Perimeter

Perimeter ialah ukuran panjang keliling sesuatu objek, kawasan, atau rajah (seperti segi empat sama, segi tiga, bulatan) . Ia berasal dari perkataan Greek peri (keliling) dan meter (hitung). Perimeter boleh digunakan samada untuk laluan atau panjang – ia boleh dianggap sebagai panjang ukur lilit sesuatu bentuk. Perimeter untuk bulatan dipanggil lilitan.( Ruj: http://ms.wikipedia.org/wiki/Perimeter)

 Merujuk Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, Perimeter di dalam istilah Matematik didefinisikan sebagai ukuran keliling atau sempadan sesebuah kawasan atau bentuk yang tertutup.


Gambaran konsep Perimeter melalui rajah di sebelah :  












Apa akan berlaku jika bentuk digabungkan ? Lihat cara pengiraannya....

1 komentar:

Nisa.MKR said...

Salam..sis,saya, dyg khairunnisa, nak minta izin utk guna maklumat ni untuk saya muatkan dalam modul pemulihan matematik utk sekolah rendah..saya dan rakan guru pelatih di bawah penyeliaan pensyarah dalam usaha mbina modul pmulihan matematik untuk murid UPSR..jadi, saya harap sis izinkan dan halalkan ilmu yg saya guna nanti k.. :)

Post a Comment

Siapa Kita

Rakan-rakan Lain